onsdag 31 mars 2010

Påskvecka och livet i ett nötskal

så kom den då, denna tragiska vecka då alla "troendes tro" ska implodera i någon form av själslig depression.
Gråta, minnas och förlusta sig i berättelser om Jesus och hans sista tid i livet, det är nu de ska bli påminda och samtidigt vara tacksamma över sin tid på jorden, för utan Honom hade de aldrig fått den, utan den hade världens all synd förtärt jorden till undergång...en fin tanke, som man inte behöver ta i aktning om man inte vill, men man ska ända respektera den...den tanken är otroligt viktig för 1/3 av jordens befolkning...

själv förlustar jag mig i Påskkäk och påskgodis som en sann kapitalist som konsumerar långt över de mängder jag behöver...för det är trots allt den tid vi lever i, jag tänker inte be om ursäkt för jag föddes här, för att jag har råd, för att jag har fått den chans så många andra inte fått...det tänker jag aldrig ursäkta mig för...men återigen skänker jag de olycksaliga en tanke ibland...tyvärr leder tankar inte till en handling alla gånger, men kanske någon gång!


"I DID NOT SIGN UP FOR THIS SHIT"
______________________________________________________________________________

Min första dag tillbaks på LiU igår blev en seg avslutning på en annars mycket underhållande VFU!
Det vara egentligen bara debatten om betygsättning av nynazistiska elever som underhöll, och som gjorde mig lite fundersam. (Inget illa åt Håkan, han kan inte rå för att jag hellre spenderar en dag hemma i soffan än sammanfattar min VFU).
Så denna debatt:
Någon sade att man skall underkänna elever som har NZ-tankar, för att de lider av odemokratiska sådana, och därför inte kan få G, då det i betygskriterierna för Samhällskunskap A efterfrågas att eleven visar prov på demokratiska idéer och respekterar andra individer

1: Det gör det inte alls, det står att eleverna skall förstå demokratins utveckling och vad den innebär för skapandet av det samhälle vi lever i (typ).

2: Om det vore så att man kunde underkänna elever som inte har demokratiska åsikter skulle det i praktiken innebära att betygskriterierna inskränker på den yttrandefrihet och åsiktfrihet vi svenskar värnar om så besinnigslöst

3: Det skulle också i princip innebära att alla elever som är emot abort och/eller för dödsstraff inte skulle behöva göra sig besväret att komma på lektionerna eftersom abortmotståndare vill inskränka kvinnans rätt till sin egna kropp, och då gå emot de mänskliga rättigheterna, och en som är för dödsstraff gör samma sak, när hon menar att människor inte har rätt till sitt egna liv!

End of story...där satt den...boom schacka lack!

Om man nu undrar varför man så ofta då hör allt prat om att elever skall respektera andra människor etc. så är det för att det står så i läroplanen, att skolan skall se till så att eleven...

Men detta har INGET med betygskriterierna att göra!
_______________________________________________________________________________

Imorn är det skärtorsdag, då kommer det barn och tigger godis...men det har jag redan ätit upp!

Jag föll
på väg mot marken såg jag
någon annans liv passera förbi
hjärtat stannade inför de fasansfulla
bilder som spelades upp för mig

Jag kunde inte andas
när jag slog mot marken
började hjärtat slå igen

Jag fick mitt liv tillbaka
men i samma stund tappade jag lusten att leva

//Herr Arnell

.PS. Meadow City - Somewhere along the road .DS.

1 kommentar: