fredag 12 mars 2010

God Morgon!

Visst är det skönt att vakna upp till fåglarnas vårsång, är det inte underbart att få cykla längs Tinnerbäcken ner mot stan till suset av en rusande bäck och solen som bränner i ansiktet?
Jo det är det, och det var precis så det var igår, och dagarna innan igår. Men idag, när jag går upp tidigare än någon annan dag, då snöar det - så j-vla tragiskt!

I natt var första natten sonen sov hela, i alla fall har inte jag varit uppe, men ändå är man helt slut när man går upp, vad beror det på?
Men nu är jag piggare, en varm choklad och smörgås i ett lärarrum på ALG, här skulle jag gärna stanna hela livet - det är fantastiskt underbart kul, och stimulerande!

Idag är de en lång dag, först samhäll sen SFI. Och om det är något som är en pedagogisk utmaning är det SFI (tre år i Sverige i snitt, och ingen kan säga en hel mening) - som sagt en pedagogisk utmaning!

Läste igår att Sverige, efter 95 år, erkänner folkmordet i Turkiet som just ett folkmord - det tog oss 95 j-vla år, och då ska man veta att det bara var en röst i marginal - det är ta mig f-n skandal!
En systematisk utränsning av armenier, kurder etc. i det sönderfallande Osmanska riket under 1:a världskriget, måste väl ses som ett folkmord? Vad skulle det annars klassas som, en plump i protokollet?
Turkarna är rasande - och i ren vredesmod tar de hem sin ambassadör - ja jag tror vi står på randen till ett 3:e världskrig! Varför är en sådan politiks handling (att ta hem sin ambassadör) så himla provokativ för stater, vad gör det med en sådan mindre? Och vad har vi för utbyte av Turkiet, vad har de som vi vill ha, som vi känner att vi måste hålla en god relation för att få?

Så det kan bli!!

Nu ska jag iväg och planera en lektion, tillsammans med min mentor, men den börjar om 15 min - alltid sista minuten, man blir som man blir lärd!

//Herr Arnell

.PS. Meadow City - A place to live? .DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar