tisdag 13 april 2010

P1P1pC1P2P3

fattar ni rubriken...inte jag heller

ARGUMENTATIONSANALYS

det är dessa alla P:n och C:n och siffror är en del av, det är det här vi håller på med just nu, fan skulle inte jag bli lärare?

etik, det är egentligen det ämne vi studerar, och det är skitkul, men det ingår visst lite argumentationsanalys, och det kan vara jävligt avancerat (även om läraren säger att det är lätt)

(ja det kommer på tentan, och nej jag har ingen lust att skriva den delen)

ska ge er ett till exempel, snälla säg att ni INTE förstår!

T Sokrates dömdes orättfärdigt till döden.

P1 Att tillåta dödsstraff är orättfärdigt.
P1P1 Fängelsestraff har lika stor avskräckande verkan
P2P1 Samhället borde inte syssla med att straffa individer.

P2 Sokrates dömdes för sina politiska idéer.
P1P2 Sokrates dömdes för att ha förlett ungdomen.
P2P2 Sokrates var politiskt farlig för de styrande i Aten.
pP2 Att bestraffa politiska idéer är orättfärdigt
P1pP2 Att bestraffa politiska idéer går emot åsikts- och yttrandefriheten.

C1 Sokrates dömdes inte till döden.
P1C1 Sokrates valde själv att tömma giftbägaren.
pC1 Sokrates fick själv välja sitt straff.
C1pC1 Alternativet vore att ge upp sin verksamhet och sin filosofi

här har ni alltså en Tes (T), och till den knyter man massa argument, P står för proargument, C för contraargument och p står för premiss. Min uppgift var att fylla i de tomma luckor som fanns (det som här är fetstilat), tror ni jag lyckades? NEJ!!!
___________________________________________________________________
annars har jag börjat skriva på en bok, lagt ned skrivandet på en annan och funderar fortfarande på om jag klarar av att skriva en bok...så med andra ord har jag ett skapat dokument utan text, bara ett arbetsnamn LINKOPIA

jag vet vad den skall handla om, men man har ju sådana fruktansvärda ambitioner...den ska bli bättre än Browns böcker eller Grishams, även om jag vet att det är en omöjlighet för mig, just nu...men visst vore det kul att försöka...

det känns ändå rätt skönt att veta att jag kanske klara av att skriva en bok, inte som de ovan nämnda herrarna, men ändå en bok...blir det bara 12 sidor får vi kalla den en novell, och det är väl inte fy skam det heller?

ikväll blir det visst lite film, Law Abiding Citizen, den är säkert skitbra

//Herr Arnell

.PS. There will be no argumentation when we arrive at Meadow City! .DS.

1 kommentar:

  1. hej Ola!
    Allt är bara bra, nyss hemkommen från semester ju=)

    Ja, jag har snart klarat av mitt första år till förskolelärare. Går en valideringsutbildning i norrköping. Så busy busy all the time. Hur går det för dig då. jag fatta inte ett jota vad du skrev här så antar att duu lärt dig mycket mer än mig:P
    Ha det bäst

    SvaraRadera